Selamat Datang....Welcome!

Tuesday 7 June 2011

Mutiara oh mutiara...

Info penting.......
  •  Walaupun pencarian mutiara asli dari laut masih lagi dipraktikkan,namun kebanyakan mutiara yang berada di pasaran masa kini adalah hasil kejuruteraan manusia.  
  •  Di awal abad lalu,Mikimoto yang berasal daripada Jepun telah menemui kaedah dan teknik penghasilan mutiara ini. Usaha tersebut diperkembangkan lagi dan mulai diguna pakai di negara-negara lain di kawasan Pasifik dan Lautan India seperti Indonesia.
  • Setelah itu,Indonesia bangkit sebagai salah satu negara penghasilan mutiara utama dunia bersama Jepun,China dan Australia.
  •   Kaedah penghasilan mutiara ini dikenali sebagai “grafting” atau “seeding” atau juga “implantation”.
Bagaimana penghasilan mutiara??????????????
  • Proses dimulai dengan memasukkan inti (nucleus) bersama selembar organ mantel (hirisan daging kerang mutiara lain yang dikenali dengan nama “saibo”). Setelah itu,organ mantel ini diambil oleh individu kerang mutiara yang lain dan berperanan sebagai penderma. Penderma yang baik akan akan menentukan kualiti mutiara yang dihasilkannya terutamanya dari segi warna,bentuk dan kilauan mutiara.
  • Sebelum inti dan hirisan matel ini di tempatkan di dalam gonad kerang, hirisan kecil pada dinding gonad hendaklah dibuat terlebih dahulu, hirisan daging mantel akan membentuk poket mutiara (pearl sac) dan akan menghasilkan “nacre”. Proses ini dikenali sebagai “biomineralisasi” sepertimana proses pembentukan tulang pada manusia dan haiwan bertulang belakang yang lain. Nacre ini merupakan sebahagian permukaan yang berkilau dari mutiara atau juga dinding bahagian yang berkilau dalam kerang.Nacre yang terdapat di dalam kerang disebut sebagai "Mother Of Pearl” (ibu mutiara) manakala nacre yang melekat di teras disebut mutiara.
Tahukah anda???? 
  • “Secara semulajadi,mutiara terhasil daripada lapisan kalsium karbonat yang bersatu lalu membentuk objek sfera yang bertujuan untuk melindungi diri dari haiwan yang mengancam spesies tiram tersebut”.Terdapat juga kajian yang mengatakan mutiara ini terhasil daripada fenomena kemasukan pasir atau benda padat ke dalam mantel dan terbungkus oleh nacre,maka terhasilnya mutiara.  
  • Secara teori mendeskripsikan terbentuknya mutiara terbahagi kepada dua iaitu terbentuk akibat “irritant” dan masuknya partikel padat dalam mantel moluska.
  • Warna yang terhasil pada sebiji mutiara dipengaruhi oleh warna kulit yang terdapat pada setiap kerang dan tidak semua kerang mempunyai warna yang sama.Kita boleh menentukan warna mutiara yang bakal dihasilkan dengan melihatnya pada waktu malam dengan menggunakan lampu penyuluh.

Important info .......
  • Although the search for natural pearls from the sea is still practiced, but most of the pearls in the market today is the result of human engineering.
  • At the beginning of last century, Mikimoto originating from Japan have discovered methods and techniques of pearl production. These efforts began to be further developed and applied in other countries in the Pacific and Indian Ocean, such as Indonesia.
  • After that, Indonesia is one of the country's rise as a major global production of pearls with Japan, China and Australia.
  • Pearl production method known as "grafting" or "seeding" or even "implantation".
How the pearl production ?
  • The process begins by inserting the core (nucleus) with a piece of mantle organ (other pearl meat slices, known by the name "saibo"). After that, the organ was taken by an individual coat pearl others and act as a donor. Donors will be good to determine the quality of pearls produced mainly in terms of colour, shape and luster of pearls.
  •  Before the core and slice mantel in place in the gonads of shells, a small incision in the gonad wall must be done first, coat the meat slices to form pockets of pearl (pearl sac) and will produce "Nacre". This process is known as "biomineralisasi" as the process of bone formation in humans and other vertebrates. Nacre is the lustrous surface of a pearl or even a sparkle in the wall shells. Nacre found in the shells referred to as the "Mother Of Pearl" , while adhering to the core Nacre called pearls.
Did you know??????????? 
  • "In nature, pearls produced from layers of calcium carbonate, which united to form spherical objects in order to protect themselves from animal species that threaten the oyster."
  •   There are also studies that say the pearl is the result of the phenomenon of sand or a solid entry into the mantle, and wrapped by Nacre, the generation of pearls.

No comments:

Post a Comment